Hoe digitaal empathisch ben jij? (Deel II)

Door: Vink 30-11-2017

Categorieën
:
Ontwikkelingen in ICT,

Twee weken geleden plaatsten we Deel I van het interview met Marco Gianotten, nu is het tijd voor Deel II.

Marco Gianotten is oprichter van onderzoeks- en adviesbureau Giarte. Maar ook: auteur, publicist, spreker, inspirator. Zijn passie? Het versimpelen van complexe materie. Na zijn studie belandde Marco in de IT. Als niet-techneut verbaasde hij zich over de mentale kloof tussen IT’ers en de rest van de onderneming. Zijn motto is “keep wondering". Bij Bart Vink & Partners doen we dat maar al te graag. Ook verslinden we Marco’s boek “Digital Empathy”, waar we er 5 van mogen weggeven onder onze lezers (zie onderaan dit artikel). Het was dus hoog tijd voor een enerverend vraaggesprek.

>>> DEEL II <<<

“Ik doe dingen omdat ze relevant zijn, ik hoef niet populair gevonden te worden.”

Waar krijg jij maximaal energie van?
“Energie krijg ik van iets doen wat anders is. Met links golfen, bijvoorbeeld. Iets doen wat je nog niet eerder hebt gedaan, maar waar je wel de basale competenties voor hebt. Schrijven. Jezelf dwingen inventief en creatief te zijn. De resetbutton indrukken. Dat geeft mij de meeste energie. Je voelt pijn, stress, het geeft een ongemakkelijk gevoel en onzekerheid, maar door dat toe te laten, kom je er sterker uit. Ik doe dingen omdat ze relevant zijn, ik hoef niet populair gevonden te worden. Je moet je eigen gedrevenheid voeden. Passie en doorzettingsvermogen zijn cruciaal en onlosmakelijk met elkaar verbonden; zonder passie geef je iets op. Ik denk dat mentale weerbaarheid onderbelicht is in de huidige manier van denken en doen van managers. Strijd is gezond. Care en dare: creëer een sociale en veilige omgeving waar mensen iets anders mogen vinden en iets anders mogen doen, en daag ze uit. Die combinatie is belangrijk.”

Je helpt met Giarte organisaties bij het omdenken over het managen van informatietechnologie”. Op welke wijze bied jij die hulp aan, in welke ‘tools’ geloof jij?
“We maken gebruik van verschillende workshops met een hoog fun-, energie- en confrontatiegehalte. Een andere tool is het houden van presentaties voor grote groepen, waar we mensen in beweging proberen te krijgen – een meer interpersoonlijke benadering. Weer een andere vorm van tooling is dat je een xla kunt maken voor bedrijven en multinationals: wat zijn de echte kpi’s waar het om draait, wat is de essentie? Eerst komt de mindset en de skillset, daarna de toolset en daaraan hebben wij nog gekoppeld: de sense-set: heb je de zintuigen om op te sporen of je het juiste doet of heb je ze uitgeschakeld voor het behalen van je kpi’s? Elk organisme heeft zintuigen nodig. In systemen kloppen die vaak niet, daarom hebben wij de sense-set toegevoegd. Zo leveren wij onze diensten. Het ene kan niet zonder het andere en het andere niet zonder het ene.”

Vanuit welke vraag of behoefte (in de markt) heb jij jouw boek “Digital Empathy” geschreven?
“Vanuit de behoefte dat mensen een onderbuikgevoel hebben dat al die kpi’s en sla’s louter voor de show zijn – dat was mijn belangrijkste aanleiding. We bouwen een soort schijnwerkelijkheid. Die kermis, daar wil ik wat aan doen. Zo is het hele idee ontstaan. Je roeit tegen de stroom in, nu krijg je een beetje de stroom mee en gaan managers het gebruiken.”
Zijn er sinds het verschijnen van jouw boek alweer nieuwe trends en ontwikkelingen die je met ons kunt delen? “Vanuit relevantie kijken we steeds meer naar het karakter van een contract. Nodigt een contract uit tot proactiviteit of reactiviteit? Nodigt het uit tot het ontduiken van verantwoordelijkheid, of daagt het uit tot een gemeenschappelijk belang? Het verschil tussen de (goede) intentie en de manier van contracteren en sturing, daar zijn we nu mee bezig. En: hoe ga je om met bedreigingen? We werken op dit moment aan een model voor disruptieve afschrijving. We worden geïnspireerd door een uitspraak uit Starwars: to learn, you have to unlearn. Verder zijn we bezig met het verschil tussen technology push en de digitale absorptiegraad van eindgebruikers. Ook maken we termen als end-to-end, klant van de klant, ecosystemen etc. helder en simplificeren we ze om ze toepasbaar te maken voor de praktijk.”

Onze eigen doelgroep is geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen binnen de arbeidsmarkt van IT management. Welke veranderingen in verantwoordelijkheden en taken verwacht jij op dit vlak en waar moet men (dus) rekening mee houden t.a.v. persoonlijke ontwikkeling?
“Ik vind dat mensen meer T-shaped en M-shaped moeten zijn. Een T-shaped professional is een persoon met specialistische kennis op het eigen vakgebied, die bovendien in staat is om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken en verbindingen te leggen. M-shaped wil zeggen dat je meerdere competenties hebt. Ik denk dat het van belang is dat je als IT’er ook verbindende competenties buiten je comfortzone ontwikkelt.”

Wat is het beste carrièreadvies dat je zelf ooit gekregen hebt?
“Durf een baan te stoppen zonder dat je een andere baan hebt. Ik heb mijn hele leven steeds een potje opgebouwd, zodat ik altijd een paar maanden iets anders kon doen. Mensen willen het liefst eerst een nieuwe baan hebben. Zoiets als: je maakt het nog niet uit met je vriendin omdat je nog geen nieuwe vriendin hebt. Misschien onvergelijkbaar, maar voor mij is het hetzelfde. Durf op eigen kracht te beslissen en een periode totaal iets anders te doen.”

Welke (op het eerste gezicht) ongebruikelijke stap heb jij in je carrière gezet en hoe pakte deze uit?
“Ik heb mijn sabbaticals’ aan het begin van mijn carrière gehad. Ik heb mezelf toegestaan naar Amerika te gaan, artikelen te schrijven en onderzoek te doen. Ik heb in die periode veel geschreven en projectmatige dingen gedaan als ik even geen vaste baan had. Ik heb hierdoor een rommelig, maar waardevol CV opgebouwd. Ik heb nooit gekozen voor een md-programma bij een grote onderneming. Ik vind ook dat je als bedrijf programma’s voor een md-traject moet aanbieden die niet succesvol zijn, maar waar de trainee het verschil kan maken. Kiest iemand het programma dat niemand wil, dan weet je dat je een high potential aan de haak geslagen hebt.”

WINACTIE

Win het boek “Digital Empathy” van Marco Gianotten! De eerste 10 lezers die ons (mag in 10 woorden) mailen waarom ze het boek graag willen lezen, krijgen het boek gratis toegestuurd. Vergeet dus niet het bezorgadres in je mail te zetten. Je mail kan naar: info@bartvinkenpartners.nl. Het formulier hieronder invullen kan natuurlijk ook.