De rol van de CIO

Door: Max van den Bos 3-2-2021

Categorieën
:
Ontwikkelingen in ICT,

De rol van de CIO

 

Wie is de CIO?

De CIO, ook wel Chief Information Officer genoemd, is verantwoordelijk voor de volledige Informatie (Technologie) stroom van een bedrijf. De CIO is eindverantwoordelijk voor het functioneren van alle ICT-gerelateerde zaken en maakt deel uit van het zogeheten C-Level, wat de hoogste bestuurslaag van een organisatie betreft. In deze bestuurslaag zit vaak nog de COO (Chief Operations Officer), de CFO (Chief Financial Officer) en natuurlijk de CEO (Chief Executive Officer). De CIO wordt ook wel de ICT/IT-manager of -directeur genoemd.

 

Wat doe je als CIO?

Als CIO zet je geregeld andere petten op. Zo ben je weer de coach en op andere momenten de business partner. Wat je als CIO nu precies doet is erg afhankelijk van de organisatie. De belangrijkste petten van de CIO zijn:

Coach / mentor

We horen het steeds vaker. Je bent niet ‘de manager’, maar ‘de mentor’, of ‘coach’, van het team. Je houdt je bezig met de ontwikkeling van het personeel en probeert zowel nieuw talent als ervaring en kennis binnen te halen. De CIO weet ook als geen ander dat nieuwe technologie op de werkvloer goed uitgerold moet worden, wil het een kans van slagen hebben. De juiste mensen op de juiste plek speelt daar een belangrijke rol in. Daarnaast zie je in grote organisaties dat de CIO ook als coach optreedt voor het Senior Business Management; die dat weet verder de organisatie inbrengen natuurlijk.

Business partner

IT is steeds vaker een business driver en niet alleen een kostenpost meer en heeft dus direct een (positief) effect op het bedrijfsresultaat. Digitalisering zorgt voor snellere en beter gestroomlijnde werkprocessen. Daarnaast zorgt automatisering ervoor dat steeds minder mensen voor één taak nodig zijn en het bevorderd ook de Work Experience (Employee Experience) van je personeel. Om deze reden draagt een goed georganiseerde digitale omgeving ook bij aan de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. 

Het is belangrijk dat de CIO de budgetten bewaakt en overzichtelijk heeft wat welke innovatie het bedrijf oplevert in termen van euro’s, klant -en medewerkerstevredenheid.

Information / Innovation

In de afweging tussen het huidige informatie landschap vs innovatie. Waar de huidige informatiestromen zorgen voor een bekende en in de basis stabiele omgeving, zorgt innovatie juist voor onzekerheid. Het is aan de CIO en het team om dit in goede banen te leiden. 

Daarnaast is het belangrijk dat binnen de organisatie de in gebruik zijnde systemen, alsmede de nieuwe systemen, goed ontvangen worden door de gebruikers. Dit proces begint bij de gebruikers zelf. Het is goed om regelmatig vragen te stellen als:

Hoe geweldig een systeem ook is, het werkt niet als de gebruikers er niet mee kunnen of willen werken. Dit geldt ook voor klanten en partners. Verandering kost tijd, vertel dus vooral wat het ook kan opleveren. De CIO is medeverantwoordelijk voor de adoptie en change. 

 

Hoe word je de CIO?

Er is geen perfecte route naar de rol van CIO. Het is aan te raden om een IT achtergrond te hebben vanuit de opleiding, maar zelfs als je dat niet hebt kan je alsnog CIO worden. Zo kunnen mensen ook tijdens hun carrière doorgroeien naar IT. De CIO moet begrijpen hoe zowel de huidige technologie binnen de business werkt, als hoe innovatie de business sterker kan maken. Daarnaast is de CIO gesprekspartner richting de business en de techniek. Samen met het team zorgt de CIO op strategisch, tactisch en operationeel niveau voor voorspelbare processen.

Daarnaast is ‘CIO’ een titel die vaak in grote organisaties gegeven wordt. Maar ook bij kleine organisaties zijn er CIO’s, in de vormen van o.a. Informatiemanagers, Hoofd ICT, Manager I&A en soms valt hij onder één van de andere C’s.

Maar als wij een voorbeeld mogen geven, dan zien we graag de volgende competenties terug in een CIO:

Meer weten over wat voor invloed de CIO op jouw bedrijf heeft of kan hebben? Neem gerust contact met ons op!